Mäktiga maränger!

Jag fick nog en sockerchock nu ikväll när jag smackade i mig det här. Men jag var bara SÅ sugen. Har trånat hela kvällen efter att få sätta tänderna i marängklumpen. Och när fatet var renskrapat var det väl värt varenda tugga. Marängen var så god som jag föreställt mig. Hård skorpa utanpå och härligt seg och mjuk inuti.  


Jag kokade äggvita och socker över vattenbad till 60 grader under konstant omrörning. Ta bort stålbunken från vattenbadet. Elvispa sedan marängen kall till att den stannar kvar i bunken. Gör marängtricket över huvudet. Alltid lika spännande, hehe! Sedan smälter du blockchoklad över vattenbadet. Vänd i chokladen i marängen utan att röra för mycket. Chokladen skall synas tydligt i marängen. Ta två matskedar. Klicka ut marängerna på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugn 130 grader, 30 minuter. Låt marängen helst vila i rumstemperatur under natten så den riktigt "sätter sig". 

Hoppas att du kommer testa. 

| |
Upp